الکترونیک, الکترونیک پایه

کامپوننت های اساسی در Maker Circuitry

زمانی که پروژه‌های سازنده را آغاز می‌کنید، ممکن است درک و کار با تمامی قطعات الکترونیکی مختلف دلهره‌آور باشد. این راهنما یک مرور کلی از قطعات رایج ارائه می‌دهد، ویژگی‌ها و عملکردهای داخلی آن‌ها را برجسته می‌کند و نمونه‌هایی از موارد استفاده را ارائه می‌دهد.

برد بورد:
برد بورد ابزار نمونه سازی است که شامل گره‌های متصل شده در ردیف‌ها و ستون‌ها است. این گره‌ها در خط‌های مشخصی متصل هستند که به این معنی است که هر سوراخ در آن ردیف از ولتاژ و جریان یکسانی استفاده می‌کند. برد بوردها بدون لحیم‌کاری هستند و امکان آزمایش سریع را فراهم می‌کنند و ساختار و چیدمان مدارها را مشابه بردهای مدار چاپی (PCB) و دیاگرام‌های مدار شبیه‌سازی می‌کنند.

سیمهای برد بورد :
سیم‌های برد بورد یا سیم‌های جامپر، به عنوان اتصالات هادی بین اجزای مختلف روی برد عمل می‌کنند. اتصال گره‌ها و اجزا با استفاده از سیم‌ها، امکان تشکیل منطق را فراهم می‌آورد. مهم است که در هنگام ساخت، سیم‌ها به طور منظم و نزدیک به برد قرار گیرند تا از بهم‌ریختگی جلوگیری شود.

تقویت‌کننده‌های عملیاتی (Op-amps):
تقویت‌کننده‌های عملیاتی جزء اساسی هر منطق آنالوگ هستند و بلوک‌های ساخت تقریباً تمام منطق‌ها و کنترل‌های پیشرفته به شمار می‌آیند. با کاربردهایی در تقویت ولتاژ، تبدیل جریان به ولتاژ، پردازش سیگنال و بیشتر، ولتاژهای مختلفی را بر اساس مقایسه ولتاژهای ورودی در پایانه‌های مثبت و منفی خروجی می‌دهند. در زمینه برد آزمایشی، معمولاً دو تقویت‌کننده عملیاتی در یک قطعه قرار دارند، بنابراین خواندن پین‌آوت قطعه خاص اهمیت دارد.

ترانزیستورها:
ترانزیستورها دستگاه‌های نیمه‌رسانا هستند که منطق کنترل را مدیریت می‌کنند و بسته به کاربرد، می‌توانند به عنوان سوئیچ، دروازه یا تقویت‌کننده عمل کنند. آنها جزء اصلی تمام الکترونیک‌ها هستند و رشد آنها طبق قانون مور پیش‌بینی شده بود که بیان می‌کرد تعداد ترانزیستورها در یک مدار مجتمع هر دو سال دو برابر می‌شود. ترانزیستورها سه پایانه دارند: پایه بیس، کلکتور و امیتر. بسته به نوع ترانزیستور، جریان وارد شده به پایه باعث می‌شود که جریان 
از پایانه کلکتور به امیتر جریان یابد یا نه.

مقاومت‌ها:
مقاومت‌ها در مدارها جریان را بر اساس قانون اهم، V=IR محدود می‌کنند. مهم است که میزان اهم مقاومت را بدانید، زیرا مستقیماً بر مقدار جریانی که از مقاومت عبور می‌کند تأثیر می‌گذارد. مقاومت‌های ضعیف ممکن است دچار اضافه بار شده و آتش بگیرند، بنابراین باید به جریان توجه کرد و ایمنی را در هنگام ساخت مدارها رعایت کرد.

خازن‌ها :
خازن‌ها به عنوان بافرهای ولتاژی عمل می‌کنند و ولتاژ را به مرور زمان جمع‌آوری کرده و تضمین می‌کنند که ولتاژ ارسال شده به یک قطعه روان باشد. این اجزا برای ایجاد رفتار قابل پیش‌بینی و منظم در قطعات بسیار مهم هستند.

منابع تغذیه:
نابع تغذیه در اشکال مختلف وجود دارند، از باتری‌های ساده تا منابع تغذیه تنظیم‌شده با ولتاژ و جریان متغیر. مهم است که نوع منبع تغذیه مناسب برای کاربرد خود را انتخاب کنید و از ولتاژها و جریان‌های ایمن استفاده کنید تا از اضافه بار، آسیب به قطعات یا خطر برای خودتان جلوگیری شود.

مولتی‌مترها:
مولتی‌مترها جزء اساسی هر کیت سازنده هستند زیرا امکان اشکال‌زدایی مدارها با بررسی ولتاژها، جریان‌ها و پیوستگی‌ها را فراهم می‌آورند. گاهی اوقات، رفتار مورد انتظار و مطلوب مدار به دلیل اشتباهات ساخت یا درک نادرست از اجزا به دست نمی‌آید. در این موارد، مولتی‌مترها به ما کمک می‌کنند تا تصویر بهتری از آنچه در هر بخش مدار اتفاق می‌افتد بدست آوریم و آن را اصلاح کنیم تا نتیجه مورد نظر حاصل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *